Gökboet

Tänk om.

onsdag, augusti 16, 2006

sommarkärlek o sommarirritation

varje sommar möter man nya saker

norr o syd möttes i väst.
mjukis o fräknis. fint blev det.
nu har jag liksom nånstans att vända mig när jag har en stund då tantigheten kommer över mig och jag vill dricka iste med tabletter under glasen medan den senaste nysydda väskan diskuteras. o att få gnälla över hur ovanligt många humlor det varit i år känns bara så...vuxet o rätt.
du tar liksom udden av min bräkiga skånska med din otrevliga men melodiska norrländska o kvar blir bara ljudet av en gnällig påfågel nånstans långt bort....poo-kah, poo-kah! (eller var det en scout?)
mjukis in my heart.

inte lika glad i hjärteroten blir jag när jag tänker på dagens kund. mannen som skällde ut mig fullständigt o tyckte att jag skulle ringa min boreliasjuke chef en kvart innan stängning (20:45) o tvinga av honom ett löfte att detta svek, detta fusk, detta bedrägeri som det är att skylta att vindruvorna är från egypten när det klart o tydligt står på förpackningarna att de är italienska aldrig ska ske igen!
det fattar ju vem som helst att det är precis som att sälja kotletter o skylta med att det är oxfilé. mina försök att få ner honom på jorden o ifrågasätta sin metafor resulterade i att jag återigen fick hans ögon spända i mig när han tungt konstaterade att detta svek han nu utsattes för var ännu värre än den fiktiva köttmetaforen.
blev det inte ändring på detta oförlåtliga fusk o bedrägeri skulle han genast sluta handla hos oss.
jag trodde han skämtade, men ack så fel jag hade.
när han gått stod jag o kära ulla som hade oturen att va i närheten när han dök upp bara o gapade, stirrade efter honom och undrade om nån skulle sakna honom om han verkställde sitt hot. var han månne född under det första kvartalet?

för alla er som nitiskt följt min hälsokurva kan jag nu meddela att jag varit pigg o kry i snart två veckor. varför vet ingen annan än Gud för det hela är ett mysterium. det kan, så vitt jag vet, bara förklaras med att jag har haft ett bajshalvår o nu är inne på guldhalvåret som följer...ungefär som josef o korna som äter upp varandra fast tvärtom. (ostmackor är det bästa som finns!!)

vill också passa på att hälsa till
ester: så glad jag är att få ha dig som granne i höst
filipippa (skyll inte på mig, det är gabbes fel): tack för samtalet i 24/7. ser fram emot testunderna med Gud.
lillprinsen: så roligt att få träffa dig. finally!
emma: du är en för alltid klart lysande stjärna på min himmel! även om du blir telefonförsäljare.
alla ni som tog hand om mig på frizon: tack! pastasalladsexperter är vi allihopa.

men för hundan; kommentera då!

6 Comments:

  • At 17/8/06 16:52, Blogger daniel said…

    hej.
    för kännedom är det faktiskt en eller ett par andra som brukar läsa min blogg och till yttermera visso ibland om andan faller på kommentera lite.
    Jag saknar en hälsning till mig.
    verbet skriva i imperfekt stavas förövrigt med ett e som andra stavelsevokal.
    /storebror

     
  • At 17/8/06 18:22, Anonymous Anonym said…

    thats better;) Snart e det du å jag å avd 18!! Det blir grejer!!

     
  • At 17/8/06 22:03, Blogger lisa said…

    dale: va pladdrar du om? när har jag nånsin stavat fel (nu er ja på tun iss innser ja...)

     
  • At 18/8/06 00:59, Anonymous Anonym said…

    Du tar plats hos mig, kanske jag gör d hos dig

     
  • At 18/8/06 10:07, Blogger lisa said…

    vem tar jag plats hos?
    förlåt, men jag fattar inte.

     
  • At 22/8/06 15:26, Anonymous Anonym said…

    tjena snygging! trevligt att se dig på frizon. jag blev sjuk på torsdagen och åkte sedan hem som hastigast på fredags eftermiddagen. tyvärr han jag inte säga hejdå till dig. men nu när jag bor i malmö ska vi nog kunna ses lite oftare...
    kram från mig

     

Skicka en kommentar

<< Home