Gökboet

Tänk om.

onsdag, maj 24, 2006

brunn eller vattenpöl?

tänkte försöka mig på ett inlägg innan midnattstid för att kolla om jag verkligen är djup som en brunn eller bara lider av en filosofisk kvällsmentalitet.
Lillprinsen tycker alltså att jag är djup som en brunn, Slem säger att jag är den djupaste hon känner och Hannah säger att jag är klipsk för att jag lyssnar på klassisk musik och har en massa böcker i min bokhylla. men, vad ska man annars ha en bokhylla till?
ser kanske inte precis mig själv som djup. snarare verbalt överrörlig och oförstående och förvirrad i så många situationer att jag behöver skapa mig en egen värld där jag får saker och ting att gå ihop. men det är ju bara min uppfattning och varför är den mer sann än andras? ingen ser väl helheten, alla bitarna och känner till alla omständigheter och riskfaktorer.

uppfattningar styrs så mycket av yttre omständigheter och attribut. idag trodde en man att jag jobbar på stadium - pga mina glasögon. och så jag var poppig - för att jag hade randiga strumpor i vita decolletageskor. (om ni inte vet vad decolletageskor är för nåt så kan ni fråga Christina Aaben.)

riskfaktorer är något man tvingats tänka på det senaste året. riskfaktorer för diabetes mellitus, ateroskleros, psykiska sjukdomar och alkoholmissbruk.
är inte riskfaktorer vansinnigt skrämmande egentligen? som jag förstått det så är det sånt som vi inte vet om eller kan styra över. det ligger latent i oss och sen när nånting händer oss (som vi inte heller kan styra över) så går den händelsen och klumpar ihop sig med alla latenta riskfaktorer och bildar en sjukdom, depression, cancersvulst eller kärlförträngning som sen styr och begränsar våra liv genom sin existens.
vem vet vad man har riskfaktorer för inuti sig. vad just jag är extra känslig för att drabbas av. vissa riskfaktorer kan man givetvis påverka. att röka och gå på dagis är ju riskfaktorer för de flesta sjukdomar och virusattacker, men stress/sårbarhet, "spritbegåvning", hormoniella nivåer och annat läskigt kan man ju inte veta om eller ändra på. visste ni t ex att om man föds under det första kvartalet så har man 50% ökad risk för att bli schizofren.
det kanske skulle fixas ett test som man genomgick vid födseln. man trycker in lite födelsedata, DNAprov, lite olika värden och hereditetsinformation, trycker på en knapp och vips, så kommer det ut en lapp där alla sjukdomar man har risk att få står uppskrivna och hur man ska undvika dem.
hade inte det varit underbart, så säg?

brunn eller vattenpöl. upp till er. hör gärna av er med svar.

nu ska det pluggas i femtitrean.

5 Comments:

  • At 24/5/06 17:00, Anonymous Anonym said…

    du är definitivt en brun kära syster..=)

     
  • At 24/5/06 23:09, Blogger Sajmon said…

    Du skriver så grymt bra bloggar lisa. Vi borde bli schizo-kompisar, jag tror att vi fyra skulle ha mkt kul tillsammans.

     
  • At 26/5/06 19:09, Anonymous Anonym said…

    Hej igen. Fick en smärre chock när jag såg mitt omnämnande i din blogg inte mindre än två (!) gånger. Visserligen är jag en sjukt populär person, men så här långt trodde jag aldrig att det skulle gå... Skönt också att höra att det där tretimmars-samtalet hade någon form av inverkan på båda två, även om jag har en mer jordnära förklaring till lapparnas tillblivelse. Inte för att min version påstås vara mer sann än din, men sanningar är våra egna och bara de vi själva känner till som du kanske vet.
    Som någon sa skriver du också sjukligt bra. Tror jag. Ibland är det svårt att hänga med. Intressant, hursomhelst.

    Hör gärna av dig med en filmrecension, eller liknande. Mitt meningslösa leverne kanske har gjort ett ack så litet fotspår i en medmänniskas existens, om så bara ett filmtips.

    Ciao.

     
  • At 26/5/06 19:16, Anonymous Anonym said…

    Brunn förresten! Eller vattenpöl. Nej, brunn! Ledsen, glömde att det pågick en omröstning här... Brunn är min slutgiltiga röst.

     
  • At 27/5/06 01:41, Blogger Sajmon said…

    Men det är rättså häftigt :)

    Coolt med hajk. Vi ska ha Star Wars-maraton hemma hos mig, alla filmerna. Låång dag..

     

Skicka en kommentar

<< Home