Gökboet

Tänk om.

lördag, juni 03, 2006

språkpolisen som hatar grammatik.

ber om ursäkt för den sent nittiotalsinspirerade bilden som just nu harvar här på min blogg. det är min bror som nysit bort den andra bilden från cyberspace, så jag hämnas genom att påminna honom om hans gamla hemsida (jensdaniel.se) gå gärna in och titta. läs speciellt hans definition av sidan: en frisk sida. undrar när det senast blåste en frisk vind där...98? tack guzz för tipset.
jag kan väl erkänna, för att inte bara smutskasta min bror (som finns att hitta på daleidag.blogspot.com) utan även mig, att jag satt i min rosa fåtölj med min röda kudde och tittade på sunset beach med håliga strumpor när fotot togs. that's the truth myladies.

har insett att jag är en obotlig språkpolis. irriterar mig på satsfel, böjningsfel, felstavningar och framförallt: särskrivning...brr, jag ryser. det heter inte ketschup flasker. det heter ketchupflaskor! förlåt om jag trampar på nån tå eller nu visar mitt sanna obarmhärtiga jag, men jag kan inte hjälpa det. ska jobba lite på helgelsen i sommar, kom tillbaka i höst så får vi se.
men jag ser inte ner på dem som gör felen. jag kan heller inte sätta namn på vad som är fel. jag kan inga regler (såna som Fanny kan) eller fina satsdelsnamn (såna som daniel kan). frågar man folk som känner mig skulle de hävda att jag till och med starkt ogillar grammatik. och det är sant. jag kan inte med grammatik. hatade det i skolan. det jag vill föra fram är KÄNSLAN för språket. vad som är rätt och vad som är fel. lägg inte tid på regler, läs o få en magkänsla istället. suck. sånt här engagerar mig mer än jag skulle önska.
siomon, om du tycker att jag gnäller för mycket på ditt val av de resp dem så stå ut med det. det finns få människor jag tycker om som du!

försökte gå ut i köket i pillejamas ( sådana ord har jag inget emot, de är söta), men trots jonas påhejningar gjorde jag bara en snabb piruett där inne innan jag gick in på rummet o tog på favvokläderna - emmas mysbyxor och linne.

nu ska jag ta tag i denna dag och städa femtitrean.

9 Comments:

  • At 3/6/06 13:20, Blogger daniel said…

    språkpolis i all ära, men då är väl jag faktapolisen. jag skulle vilja se alla ansiktsuttryck när dom försöker besöka min sida på jensdaniel.se. Nåväl, dom får väl leta på egen hand, adressen är långtifrån så enkel =)

     
  • At 3/6/06 14:29, Blogger lisa said…

    ok vänner, här är den lite bättre adressen till samma sida... torget.se/users/d/danneman

    there ya go!

     
  • At 3/6/06 14:56, Blogger Sajmon said…

    Haha, du får klaga hur mycket som helst :)

    Jag gillar hur jag skriver även om det inte är korrekt. Tycker nog jag har hyfsad känsla för språket, även om det verkar bli lite många fel på de/dem och sånt, vilket det finns vissa som stör sig något oerhört på iofs. Men sär skriver brukar jag väl inte göra så ofta?

     
  • At 4/6/06 13:15, Anonymous Anonym said…

    Lisa, Lisa....det slog mig precis att jag glömt låna boken av dig som skulle roa mig i sommar. Men jag tror bestämt inte jag behöver någon bok, jag är ju som sagt ditt största fan här på bloggen =)fortsätt att skriva, på så sätt får jag min dagliga "lisa-dos" som är svår att vänja sig av med...puss på dig min kära syster!

    p.s Jag hoppas inte det va allt för mycket som språkpolisen har att anmärka på i detta meddelandet..kanske jag kan komma undan med en varning(?)

     
  • At 4/6/06 15:08, Blogger daniel said…

    fortfarande fel adress...

     
  • At 4/6/06 16:37, Blogger lisa said…

    nä, helt rätt adress.

     
  • At 8/6/06 11:48, Anonymous Anonym said…

    Crazy lisa, min halvsläkting!
    Trevligt att hör att man är omtalad! Hur kom ni fram till att ni båda kände mig? Det var ju otippat.

    Vilket läger är det ni ska vara ledare på?

     
  • At 11/6/06 18:23, Anonymous Anonym said…

    hej hej. gillar din sida. bra val av rosa farger. hur gar livet?

     
  • At 12/6/06 19:58, Anonymous Anonym said…

    Ojojoj... nu blev du förvånad!! :) Att jag hänger här hör inte till vanligheterna!! Puss o kram!

    PS. Vill bara upplysa dig om att det heter osteoporos och inte osteporos... ville bara klargöra det för språkpolisen, om du inte redan visste detta...!...

    Puss och kärlek ;)

     

Skicka en kommentar

<< Home