Gökboet

Tänk om.

tisdag, maj 30, 2006

Lisa Cipramil?

tisdagkväll.
det är galet mycket papper i min säng nu. papper om amfetamin, alzheimers, associationsstörningar, agorafobi, autism, avinstitutionaliseringar, axelII-diagnoser och anpassningsfaser i en missbrukskarriär.
många saker att lära sig, många saker på A.
gav upp för en stund och gjorde en födelsedagspaj åt brandmannen. mango o jordgubb. favvisen. den blev nog god. tålde den inte själv, så jag åt inte (så mycket). börjar tröttna på hela den här "ingen-mjölk-på-aslänge-för-att-eventuellt-bli-en-aning-lite-bättre-för-en-stund"-grejen. jag vill dricka oboy, latte, äta fil, yoghurt, ost, glass, choklad...ja, ni fattar. det är inte kul att läsa innehållsförteckningar längre.
hörde en teori om att IBS beror på för höga serotoninhalter i kroppen. att jag har förhöjda smärtimpulser från magen till hjärnan o att allt förstärks av det.
jaha. betyder det att jag egentligen inte har mer ont än nånannan, jag bara känner av det mer? borde jag isf kunna ignorera mina smärtattacker o på så vis vänja hjärnan vid stimulit?
hmm...låter tråkigt. och omöjligt.
men IBS:en borde hursomhaver göra mig mer eller mindre immun mot depressioner och bipolära sjukdomar (nu är jag ute på is som antagligen brister vilken sekund som helst, har ingen aning om vad jag talar om egentligen, men lägger ihop ett och ett som jag snappat upp under mina respektingivande hela två terminer på sjuksköterskeutbildningen). jag borde alltså, pga mina smärtor, ha en så hög halt av rätt substanser i kroppen att man skulle kunna använda mig som antidepressiv medicin.
go ahead, testa, nåt ska man ju va bra för.

nu är det sovedags på gökboet, nån är i köket, det hör jag trots att jag satt in en innerdörr, stängt den, låst den och flyttat sängen till andra änden av rummet. whatelse can i do??
femtitre drar en djup suck och städar bort alla A:n från sängen för att kunna lägga sig.

4 Comments:

  • At 30/5/06 01:11, Blogger Sajmon said…

    "man skulle kunna använda mig som antidepressiv medicin."

    Det brukar fungera för mig iallafall :)

     
  • At 30/5/06 02:43, Blogger .gustav said…

    Alltså jag menar ju inte att skämma bort dig med berömm här, men du skriver så fruktansvärt skönt! Massa cred (igen)!! =)

     
  • At 30/5/06 23:51, Anonymous Anonym said…

    öj du lägger ju upp det för att man ska säga att du är värsta grymme antidepressiva medlet. men okej jag smashar väl in den då. du är antidepressiv.

     
  • At 1/6/06 00:26, Blogger alfred said…

    Tänkte att det lät intressant att du kanske kunde ha en antideprisiv inverkan på folk.... Av erfarenhet så tänkte jag att det är bäst att kolla va vi som "använder" oss av dig kan få för biverkningar. Så jag slog i FASS (den sjukes bibel) och där stod följande:

    Biverkningar är vanligast i början av behandlingen, och avtar som regel efter några veckor. Det kan ibland vara svårt att skilja på de symtom man får av sjukdomen och biverkningar.
    Vanliga:
    Illamående, kräkningar, muntorrhet (ökar risken för karies, noggrann munhygien är därför viktig), diarré, förstoppning, matsmältningsbesvär, magknip, svettningar, yrsel, sömnbesvär, huvudvärk, viktminskning, aptitlöshet, kraftlöshet, trötthet, gäspningar, suddig synskärpa, oro, rastlöshet, blodvallningar, bröstsmärtor, hjärtklappning, darrighet, förändringar i rörelsemönstret (t ex ryckningar, ofrivilliga munrörelser och käkstelhet), myrkrypningar, minskad känslighet, sexuella problem hos män (t ex svårigheter att få erektion och utlösning), hudutslag, menstruella oregelbundenheter.
    Mindre vanliga:
    Feber, allmän sjukdomskänsla, klåda, blåmärken, håravfall, pupillvidgning, tillfälligt förhöjda levervärden, ökad aptit, viktökning, ledvärk, svårigheter att hålla tätt, högt blodtryck, svimning, ökad hjärtverksamhet, svullnader p g a vätskeansamling t ex runt ögonen, mani, överaktivitet, förvärrad depression, hallucinationer.
    Sällsynta:
    Allergiska reaktioner, svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller sväljsvårigheter, hudurritation vid starkt solljus, allvarliga hudbesvär, kramp i luftrören, muskelkramp, öronsusningar, onormala blödningar såsom näsblod, mag- tarmblödningar, blod i urinen och vaginala blödningar, aggressivitet, förvirring, drömstörningar, okontaktbarhet, kramper, sexuella problem hos kvinnor (t ex minskad sexlust, svårigheter att få orgasm), minskad sexlust hos män, hormonrubbningar såsom rinnande brös och sköldkörtel rubbningar, gulsot, leverpåverkan, inflammation i bukspottskörteln, kärlödem (vätskeansamling), ökat kolesterolvärde, svårigheter att urinera, långvarig smärtsam erektion, minskade mängder av salter, vita blodkroppar och blodplättar i blodet.
    Migränliknande huvudvärk har setts hos framför allt personer med känd migrän.
    Om någon biverkning som ej nämns här observeras skall läkare eller apotek informeras.
    Effekter som kan uppträda när behandlingen med Zoloft avslutas: oro, rastlöshet, yrsel, huvudvärk, illamående och myrkrypningar.

    Så tänk er för alla ni som umgås med Lisa. Eller gör som min förra läkare sa till mig:
    - Alfred läs inte FASS, man mår bara dåligt....

    kram på dig Lisa, du är go i alla väder och snygg i alla kläder (framförallt dina "ont i magen byxor")

    /mvh Alfred

     

Skicka en kommentar

<< Home