Gökboet

Tänk om.

torsdag, september 01, 2011

Är Sara och Molly avis?


För två år sedan blev vårt hus ett hem. (En överdrift kanske att kalla vårt dåvarande boende på 34 kvadrat för ett hus, men ändå.) Vi fick då en Electrolux Assistent i bröllopspresent av mina föräldrar.

Idag blev vårt hus ett slott. Farmor Ulla ringde på med världens present. Sedan innan hade vi de 6 tillbehör man behövde - trodde vi. Nu har vi de 26 tillbehör man måste ha och jag känner redan hur behovet av specialtillbehören börjar växa inom mig. Hur ska vi överleva med bara detta:

detta fick vi av Ulla bortsett från själva maskinen, kaffemåttet, osthyveln,
det rosa durkslaget och de slokande färska kryddorna).
Nu kan vi ju bara vispa, knåda, blanda, mosa, tvätta potatis och röra bär, mala, riva, passera och stoppa korv. Hur ska vi överleva utan att kunna skära grönsaker, dubbelvispa, mixa, spritsa, mala kaffe, pressa citrusfrukter. Hur ska vi kunna motstå att köpa droppautomaten, stativställningen och lockskålen (som enligt boken går att använda som separat kakburk)?

Och här har vi Boken. Komplett med leende hemmafru och lockande bilder på mat, kakor och juicer.

Insidan är komplett med instruktioner halvt dolda av fläckar från 50-60talet. Man får också veta hur stor en portion bör vara. En dl bruna bönor och 150g kabeljo (whatever that is).

Man kan också läsa om hur ekonomiskt det är med en Electrolux Assistent. Att baka sockerkaka i Assistenten är 73% billigare än att köpa den i affären (1.40 kr istället för 5.80). I snitt sparar man 65% på att baka hemma och det mest övertygande argumentet kan man läsa längst ner på sidan: "... och tänk så roligt!"

Nu ska det mosas äpplen och malas grönkål och till jul ska det stoppas korv. Sen blir det kalas i Katthult!

Detta är nästa steg. Frågan är bara: ska vi köpa tillbehörsskåpet eller själva bygga ovan visade specialinredda kökslåda?

Det kanske låter som att jag raljerar, men jag menar det, jag blev lite till mig av denna present. Och om jag är till mig, då kan ni bara ana hur min folkhemsmake mår just nu!

4 Comments:

  • At 2/9/11 11:54, Anonymous elisabeth said…

    Nu tog jag en pluggpaus och läste om tåg, utflykter, Levi och hushållsassistent. Bra avbrott. Bra skriver du. Kul att ni vågar er på både det ena och det andra. Numera vill jag också ha en maskin och inte baka bröd för hand en gång till.

     
  • At 3/9/11 18:24, Blogger Maria said…

    alltså. lätt avis. men å andra sidan så är jag ju inte gift heller. jag får ta en sak i taget.

     
  • At 5/9/11 22:36, Anonymous Sara said…

    jag är också lite avis, min har ingen medföljande brochyr med en tervlig hemmafru i! ni är så pyssliga, kära kära Lindhs. PUSS!

     
  • At 6/9/11 22:46, Blogger Lisa said…

    Elisabeth, välkommen hit och väsnas med vår maskin!

    Molly, nej, det förståss, men det råder ni snart bot på!

    Sara, jag kan kanske rita av henne och ge dig en bild att klistra på din broschyr?

     

Skicka en kommentar

<< Home