Gökboet

Tänk om.

tisdag, juni 14, 2011

Den röda genen.


Det första jag fick veta var att vi inte har någon själ. Uppenbarligen är detta sagt av någon i Southpark (som vi alla vet är en stor auktoritet i mångas liv). Jag fick höra det av en man i sina bästa år på en trevlig kollegas utflyttningsfest. Hans tomma blick när han sa det tyder på att hans egna hår troligen var färgat. Det eller så berodde det på den ansedda mängd öl han fått i sig samma kväll.

Efter det har ledtrådarna till mina hemliga egenskaper trillat in en efter en.

Min far hävdar att vi är svåra att söva. Märkligt med tanke på hur lätt jag somnar överallt. Vi kräver visst mer läkemedel för att hållas i skick under operationer.

Min chef påpekade i höstas att det lagts in som generell ordination på avd 85 att ge mer antiemetika till oss vid cytbehandlingar. Vi mår alltså mer illa än gemene man. Detta skulle då också förklara varför postafen inte dög under min första trimester utan receptbelagda preparat i kombination med seaband och en ängels tålamod (från min man då) fick tas till för att överleva.

Idag gav Dr Martin på NÄL (NorraÄlvborgsLänssjukhus) mig nästa ledtråd till vår genetik. Vi är mer lättblödande än våra blonda och mörkhåriga vänner. Han såg allvarligt på mig och sa att vikingarnas små äventyr på Irland hade fört hit en gen som inte går att förklara men som måste beaktas vid graviditet. Rödhåriga blöder lättare än andra kvinnor. Jag ska akta mig!

Någon som har något ytterligare att tillägga i ämnet? Det hade varit kul om detta bottnade i någon form av superkraft. Att vi p g a dessa små defekter (?) generellt har smärtfria förlossningar eller något annat skoj.

(Jag mår alltså bra och Kersthild mår ännu bättre, vi ville bara kolla. Därför har vi varit på NÄL idag och träffat Dr Martin. Han var trevlig. Nu är vi hemma och njuter av vår nya soffa.)

7 Comments:

  • At 14/6/11 20:21, Blogger Fanny said…

    Skönt att ni mår bra! Och jag ser med glädje att du har accepterat att hon kommer att heta Kersthild :) Men jag undrar över Dr Martins resonemang. Mig veterligen fanns det väl inga kvinnliga vikingar med på skeppen (eller fanns det sådana?), och de nordiska vikingar som åkte till Irland för att, ja, vad de nu tänkte göra där, förde alltså med sig en gen tillbaka? Hur lyckades de med detta? Så spännande! Eller tog de helt enkelt med sig damer hit?

    I övrigt stämmer det där med smärtlös och glädjefylld förlossning för rådhåriga alldeles perfekt. En pappa i föräldragruppen tyckte till exempel att förlossningen var hur kul som helst!

     
  • At 15/6/11 02:57, Anonymous Aki said…

    Att ni har hett temeprament och är envisa, har jag hört är typiskt rödhåriga? Stämmer det?

    Hoppas allt är bra med dig och magen och efter flytt och allt. Ledsen i ögat att jag jobbat skumt och missat säga hejdå innan du flyttat. Hoppas vi ses snart igen en vacker dag eller så :D

    Kram från Aki
    a.k.a Anna-Kajsa

     
  • At 21/6/11 21:01, Blogger Fanny said…

    Men Lisa berätta nu, hur gick det med rödhårigheten och förlossningen? Spännande att veta!

     
  • At 27/6/11 19:58, Blogger Amelie said…

    Jag blödde helt sjukt mycket näsblod som barn. Nu förstår jag varför!

     
  • At 27/6/11 20:27, Blogger Sajmon said…

    Jag har missat det här inlägget som behandlar ett av mina favoritämnen!

    Det här är ett klipp på en som inte gillar South Park angående att de säger att rödhåriga inte har en själv.
    http://www.youtube.com/watch?v=EY39fkmqKBM

    Här är South Parks svar på det klippet eller vad man nu ska säga:
    http://www.youtube.com/watch?v=WiHI_TZF3n4&feature=related

    Jag tror det har att göra med den man älskar agar man. Jag retas bara för att jag gillar dig så mycket :)

     
  • At 29/6/11 16:18, Blogger Lisa said…

    Simon, du är störd. På ett bra sätt. Alltså. :)

     
  • At 30/6/11 17:05, Blogger Sajmon said…

    Lisa, när du säger det så ser jag det som en komplimang :)

     

Skicka en kommentar

<< Home