Gökboet

Tänk om.

måndag, augusti 01, 2011

Salta bekymmer


Nu när nätterna inte spenderas i sovande tillstånd i så stor utsträckning som man skulle önska hinner man fundera en del. De senaste nätterna har jag funderat på salt.

Jag har läst på vårt saltpaket att saltet hämtas från havet.
Så långt är jag med, havet består ju av saltvatten. Problemet med det är att det borde ta slut snart så mycket salt som det sägs att vi äter jämt. Salt är ju dock Natrium (Na) och ett grundämne och kan som sådant inte ta slut. Det kan ju såklart vara så att saltet som vi äter och sen kissar och svettas ut hittar sin väg tillbaka till havet och i förlängningen även tillbaka till mitt saltpaket. Enkelt.

Så åter till mitt bekymmer. Hur kommer saltet tillbaka till havet? "Genom grundvattnet" svarar du förnumstigt. Det är jag med på. Men hur kan saltatomen (?) skilja på hav och sjö. Sjöar har ju sötvatten (som jag fattar inte beror på socker). Det mesta vatten på jorden borde väl vara drucket nån gång och således även kissat/utsvettat av någon. Borde inte detta betyda att allt vatten snart kommer vara bräckt? Blandat liksom. Snart kan salt utvinnas ur Immeln? Och nästa stora fråga: kommer de då ändra texten på saltpaktet?

Jag försökte redogöra för mina bekymmer för Johannes och frågade om han visste, men jag tror att han trodde att jag skämtad
e för han hävdade att det var ryssarna som plockade in saltet och hällde ut det i havet.

Lydia bara tittade på mig och la en brakare när jag frågade henne.
Någon som vill upplysa mig närmre än min familj i frågan?

Btw, skratta gärna, men jag undrar detta på riktigt.

4 Comments:

  • At 2/8/11 17:17, Anonymous Fanny said…

    Ok, jag har tagit upp detta med Martin som efter att ha skrattat en stund förklarade att:

    För det första är salt inte samma sak som koksalt, som du menar. Natriumklorid (NaCl). Men okej, i fortsättningen förutsätter vi att vi pratar om NaCl. Det finns nämligen många salter (läs mer om detta på t ex engelska wikipedia eftersom den svenska versionen är ofullständig).

    För det andra är vissa grundämnen otroligt sällsynta och ett problem i framtiden kommer att vara att vissa grundämnen tar slut eftersom man binder upp dem i produkter i olika föreningar och får svårt att återvinna dem igen.

    För det tredje är grundvatten inte salt (i normala fall. Det kan vara så att man har problem med saltvatteninträngning).

    Men nu till din undran. När vatten avdunstar från haven följer inte saltet med. Inga föroreningar följer med eftersom det som avdunstar är ren vattenånga. Det är denna vattenånga som sen regnar ner i sjöar och vattendrag och där är sötvatten. Och anledningen till att saltet inte tar slut i havet bara för att vi äter mycket salt är att den mängden salt vi äter är minimal, en piss i Mississippi typ.

    Vi svettas, kissar och får dessutom ut en massa salt som åker genom avloppsreningsverken ut i vattendrag igen. Och eftersom alla vattendrag (förutom pölar) dras mot havet kommer till slut allt vatten till havet och blir salt (ja, alltså innan det avdunstar och regnar ner i sjöar igen). Och så går det on and on forever. I alla fall om vi är snälla mot miljön och röstar på Miljöpartiet.

    Det där sista la jag till :)

    Så funkar det alltså! Puss på dig!

     
  • At 2/8/11 17:21, Anonymous Fanny said…

    PS: Googla "life cycle of water" så får du se en massa förklarande bilder.

     
  • At 3/8/11 13:46, Blogger Lisa said…

    Haha, vad skulle jag göra utan the Bjarke family?

    Dock hade jag koll på det där med avdunstningen, helt sovande var jag inte på Ylva och Brunos lektioner. Att grundvattnet inte är salt visste jag egentligen också, amningshjärna vettu. Men det är alltså så att inga vattendrag drar sig till sjöar? Så är det kanske ja.
    Däremot fick jag inte riktigt svar på min fråga ang saltets hållbarhet. Det där med "piss i mississippi" känns inte idiotsäkert. Sas det inte samma sak om oljan? Att den aldrig kommer ta slut.

    Miljöpartiets ena språkrörs bok ligger på mitt nattygsbord så det är inte omöjligt att jag i nästa val räddar världen jag med.

    Tacka Martin från mig, ingenjörer alltså...bra att ha de där.

     
  • At 7/11/12 09:51, Anonymous Ida said…

    Haha, jag har funderat på exakt samma sak hela morgonen, googlade det eftersom mina nära och kära börjar tröttna på mina "dumma" frågor. Haha, nu blev jag lite klokare och kan släppa detta!

     

Skicka en kommentar

<< Home