Gökboet

Tänk om.

tisdag, juli 05, 2011

Den röda ormens syster.


min tumme kom med trots mina försök att dölja mina förstagångsmammanerbitna naglar.

En man i sina bästa år (de dryga 90) låg en gång på avdelning 88. Han hade hjärtsvikt och var således en extern medicinpatient. Han tyckte däremot att han inte var en patient alls och att han dessutom var alldeles för ung för att hjärtat skulle ge med sig.

En natt frös han om fötterna. När jag gick runt och hälsade inför nattpasset sa han "syster", han kallade alla sköterskor för syster och sa aldrig du. Han sa "Syster, syster förstår att jag fryser så om fötterna. I övrigt har jag inget att anmärka på, syster tar så väl hand om mig, men fötterna är kalla"
Jag satt en stund på hans sängkant och pratade om hans tid som statare och när jag skulle gå frågade jag om han ville ha en värmedyna till fötterna. Han frågade då om jag hade läst "Röde Orm".
Märklig respons kan man tycka.
Han fortsatte sedan med att berätta plotten i allmänhet och ett stycke i synnerhet. Vikingahövdingen Röde Orm sov som gammal man över hos en bondfamilj och då bjöd traditionen att man skulle få en kvinna i sängen för att hålla värmen (eller så) men eftersom Röde Orm var en gammal gubbe så erbjöd de honom istället en värmedyna. Röde Orm blev arg, han ville inte bara ha en kvinna, han ville ha två. Ingen himla värmedyna.

Jag anade vart han ville komma och förklarade att vi bara var två personal den natten så det var lite svårt att avvara två kvinnor till hans säng. Han log och sa:
"En värmedyna duger gott, gubben är gammal."

Fin man.

Jag lovade dock att läsa Röde Orm och igår hittade jag den i svärföräldrarnas bokhylla.

och här är min man. Även han fin. Och ofta kall om fötterna.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home